Geschillen
Het SWV Apeldoorn heeft als uitgangspunt het voorkomen van geschillen binnen Passend Onderwijs door goed te communiceren en samen te werken.
Geschillen moeten worden voorkomen door:
- Een goed gesprek met betrokkenen te voeren
- School en deskundigen zorgen voor duidelijke informatie richting ouders
- Als ouder informatie te vragen en met de school te bespreken waar men mee zit
Als men er zelf toch niet meer uit komt, kan men:
- In gesprek gaan met de directeur van de school, schoolbestuur of de directeur-bestuurder Passend Onderwijs
- Hulp of ondersteuning zoeken van een vertrouwenspersoon binnen of buiten de school
- Contact zoeken met een onderwijsconsulent die is aangesteld door het ministerie van onderwijs
- Gebruik maken van mediation via de stichting onderwijsgeschillen
Mochten er toch geschillen ontstaan, dan kunnen die de volgende vormen aannemen:
- Het schoolbestuur heeft een geschil met ouders over toelating en verwijdering
- Het schoolbestuur of de ouders heeft een geschil met het Samenwerkingsverband over toelaatbaarheid
- Het schoolbestuur heeft een geschil met ouders over ondersteuning
- Het schoolbestuur heeft een geschil met de medezeggenschapsraad over het school-ondersteuningsprofiel
- Het schoolbestuur heeft een geschil met het Samenwerkingsverband
- Het Samenwerkingsverband heeft een geschil met de medezeggenschapsraad of de ondersteuningsplanraad
- Het Samenwerkingsverband heeft een geschil met de gemeente over oogo (op overeenstemming gericht overleg)
- Het Samenwerkingsverband heeft een geschil met een ander Samenwerkingsverband
Specifieke procedures
Bij ieder van deze geschillen zal een specifieke procedure gevolgd worden. Leidraad hiervoor zijn de procedures bij de landelijke Onderwijsgeschillencommissie. Het SWV is hierbij aangesloten.
Heeft u een bezwaar, klacht of geschil, neem dan schriftelijk, per mail of telefonisch contact op met de directeur-bestuurder, mevr. A. Baars, van het Samenwerkingsverband.
Mevrouw Baars is te bereiken via: