Skip to main content

Heeft jullie leerling ondersteuning nodig?

Samen de juiste stappen zetten

Samen met school en ouders zoeken we de juiste weg voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.

School als startpunt

Het startpunt is de school. Meestal ziet de leerkracht of IB/KC dat een leerling extra hulp nodig heeft. Natuurlijk gaan zij eerst in gesprek met de ouders en samen op zoek naar mogelijkheden om de leerling te helpen. Soms is het nodig om samen met het samenwerkingsverband verder te kijken. De hulpvraag van de leerling wordt dan besproken door school, ouders en een gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband.

Kernteam

Ook kan een leerling worden besproken in een kernteam. Een kernteam bestaat uit een jeugdverpleegkundige van het CJG, een brugfunctionaris, de IB/KC van de school en een gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband. Natuurlijk zijn hier de ouders ook bij aanwezig. Door de beginsituatie in kaart te brengen wordt er breed gekeken naar de uitdagingen van de leerling en de hulpvraag van school.

Samen de juiste stappen zetten voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben

Passend onderwijsaanbod in school

Scholen zijn verantwoordelijk voor de basisondersteuning in de eigen school. Is de hulpvraag van een leerling groter dan kan vanuit het SWV een gedragswetenschapper en/of onderwijsbegeleider mee gaan denken.
Ouders worden door school altijd betrokken in het stellen van een hulpvraag aan het SWV.
Het SWV heeft het volgende aanbod:

Korte interventies

Korte interventies (KI’s) vinden plaats in de interactie met het kind. De IB/KC en de leerkracht krijgen vanuit het samenwerkingsverband 8 à 10 uur onderwijsbegeleiding en coaching om ‘deze leerling, in deze situatie en in deze groep’ op de juiste manier verder te helpen.
Voor leerlingen met een hulpvraag op het gebied van taalontwikkeling, spraak en gehoor zijn er specifieke korte interventies (KI kentalis). Hetzelfde geldt voor hulpvragen op het gebied van bewegen en motoriek (KI Ergo).
Uiteraard worden de korte interventies samen met school geëvalueerd: is de hulpvraag beantwoordt of is er meer of iets anders nodig.

Extra ondersteuning

Voor leerlingen met een hulpvraag die meer ondersteuning nodig heeft dan de KI is er extra ondersteuning.
Vanuit het samenwerkingsverband zorgt een onderwijsbegeleider voor de inhoudelijke aansturing en coördinatie: wat heeft deze leerling nodig, gebeuren er de goede dingen en past de leerlijn bij de leerling (niet te hoog en niet te laag).
Hierbij wordt nauw samengewerkt met een gedragswetenschapper die betrokken is bij de leerling. 

Extra ondersteuning+

Soms is het nodig om leerlingen in de klas extra ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld om leerlingen kort of langdurig te ondersteunen bij het leren en het functioneren in de klas. Vanuit het samenwerkingsband worden financiële middelen ingezet voor bijvoorbeeld een onderwijsassistent die in de klas de leerkracht ondersteunt.
De EO+ is altijd onderwijsgerelateerd en heeft vaak betrekking op persoonlijke ontwikkeling en de eigen leerlijn van de leerling. Ook nu houdt een onderwijsbegeleider zicht op de voortgang en de inhoud van de ondersteuning.
Alle inspanningen zijn erop gericht om de leerling goed te kunnen laten functioneren in de klas. 

Kentalis

Voor leerlingen met een hulpvraag op het gebied van taal- en spraakontwikkeling werken wij samen met Kentalis. Concreet betekent dit dat de school korte interventies Kentalis kan aanvragen.
Daarnaast heeft Kentalis een nevenvestiging van de dr. P.C.M. Bosschool (school van Kentalis) met ‘een school-in-de-school constructie’ bij PCBO de Regenboog-Osseveld in Apeldoorn.

Ander passend onderwijs aanbod

Multidisciplinair overleg

Soms is de hulpvraag zo breed dat de school er zelf niet uitkomt: verschillende onderwijs- en jeugdhulpprofessionals bespreken dan met de ouders tijdens een multi-disciplinair overleg (MDO) de hulpvraag van de leerling en van de school. Meedenken vanuit de leerling, de ouders en de school staat hierbij centraal:

  • wat is in deze specifieke situatie het beste voor de ontwikkeling van de leerling?
  • Welke stappen zijn nodig zodat deze leerling kan functioneren in het reguliere basisonderwijs?
  • Of zijn andere leer- en onderwijsvormen meer in het belang van de leerling?
    Je kan hierbij denken aan overplaatsing naar een andere basisschool, (tijdelijk) gecombineerde onderwijs- en jeugdhulptrajecten of doorstroming naar speciaal (basis)onderwijs.

Toelaatbaarheidsverklaring voor S(B)O

Om een leerling toe te kunnen laten op een SBO of SO school is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. De aanvraag hiervoor wordt gedaan door een school en er is een advies van twee deskundigen nodig.
De deskundigheidsverklaringen worden door het samenwerkingsverband in gang gezet. 

Samen ervoor zorgen dat de leerling met plezier (passend) onderwijs volgt.