Skip to main content

Kennis en nieuwe ontwikkelingen

Kennis delen, ervaring opdoen en met nieuwe dingen aan de slag: het is een natuurlijk onderdeel van ons werk.Uiteraard delen wij dit graag met besturen, scholen, ouders en samenwerkingspartners. Er volgen nu diverse voorbeelden.

Digitale themasessies

De eerder gegeven “themasessies”

  • leerlijnen
  • executieve functies
  • kindgesprekken
  • begaafdheid
  • prikkelverwerking

zijn permanent beschikbaar en terug te kijken op onze website.

Ga hiervoor naar ‘lezingen’.

Kindgesprekken

Met kindgesprekken versterk je de voorwaarden om te leren en te ontwikkelen.

Vanaf 1 januari 2025 is de wet versterking positie ouders en leerlingen van kracht, daardoor is het vanaf augustus 2025 verplicht het hoorrecht van leerlingen op te nemen in hun Ontwikkelingsperspectief (OPP).

We weten natuurlijk al langer dat echte gesprekken met leerlingen heel veel opleveren.
Vanuit het gevoel iets te kunnen (competentie), ergens invloed op te hebben(autonomie) en erbij te horen (relatie) komt een kind tot leren. Meer informatie over de kindgesprekken vind je via: https://www.proeftuintjes.nl/

Themasessies/Workshops terugkijken:
Themasessie Kindgesprekken
Workshop Kindgesprekken en meertaligheid
Workshop In gesprek met het hoogbegaafde kind

Proeftuintjes Positief Passend Onderwijs

Een aantal leerkrachten en een onderwijsbegeleider van het SWV hebben binnen de Proeftuintjes gewerkt aan het verder ontwikkelen van Positief Passend Onderwijs.

We hebben verschillende werkvormen ontwikkeld vanuit de positieve psychologie en talentontwikkeling.

Er is een MEGA-ZIN uitgegeven en een website proeftuintjes ingericht.
Het MEGA-ZIN is tegen kostprijs te koop bij het SWV via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Netwerk 'Laaggeletterdheid, leesproblemen en dyslexie' (LL&D) en BOUW!

Binnen het netwerk “laaggeletterdheid, leesproblemen en dyslexie” wordt relevante kennis en vernieuwingen m.b.t. taal en lezen gedeeld.

Alle KC/IB-ers en taal-lees coördinatoren/specialisten van de basisscholen binnen SWV Apeldoorn kunnen deelnemen aan dit netwerk. Het netwerk heeft als doel informatie uit te wisselen, samen op te trekken en van elkaar te leren. Dit netwerk is een vervolg op de ervaringen die zijn opgedaan in de pilot BOUW!

Een stuurgroep met leden vanuit alle 3 grote besturen stuurt het netwerk aan op inhoud. De coördinatie blijft bij het SWV en vanuit IJsselgroep denkt er een contactpersoon mee op de inhoud.
Binnen het netwerk is er de mogelijkheid om kennis te laten invliegen, bv een gastspreker. 

Onderzoeksresultaten proeftuintje, impulsklas en jobcoaching door lector Passend Onderwijs

Lector Passend Onderwijs, Annemieke Mol Lous heeft kwalitatief onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de proeftuintjes, de impulsklas als pilot heeft plaats gevonden en van een traject jobcoaching met een leerkracht als vervolg op de impulsklas.

Je leest hier meer over in het onderzoeksrapport.